Jak przywrócić wrażliwość komórek na insulinę?

Pamiętaj: Odpowiednia dieta stanowi pierwszą linię obrony organizmu w walce z insulinoopornością i jej konsekwencjami dla zdrowia. Jakie przyprawy, zioła i produkty pomogą przywrócić wrażliwość komórek na insulinę?

123rf

Kurkuma - stosowana w medycynie chińskiej i ajurwerdyjskiej od wieków. Dzięki zawartości kurkuminy działa detoksykująco na wątrobę oraz ma silne właściwości przeciwzapalne. Kurkumina jest niezwykle skuteczna w profilaktyce cukrzycy! W badaniach z 2009 roku dowiedziono, że jest 500 razy skuteczniejsza w aktywowaniu absorpcji glukozy od Metforminy Według badań opublikowanych w Molecular Nutrition & Food Research w 2013 roku, kurkumina zmniejsza stan zapalny i zapobiega problemom związanym z opornością na insulinę, jak np. choroby wątroby, miażdżyca itp. Kurkumę można stosować jako dodatek do dań, koktajli, herbat. Ważne jest to, aby w jej towarzystwie znalazły się produkty wzmacniające działanie kurkuminy.

Zobacz też: Insulinooporność — co to takiego? Na czym polega?

Imbir - stabilizuje poziom cukru we krwi, a także zwiększa zdolność komórek do reagowania na insulinę. W badaniach jedna grupa uczestników otrzymała trzy kapsułki imbiru w proszku, a druga grupa otrzymała placebo. Naukowcy odkryli, że poziom cukru we krwi na czczo w grupie przyjmującej imbir zmniejszył się o 10,5%, podczas gdy wrażliwość na insulinę uległa poprawie. Poziom cukru we krwi na czczo w grupie placebo wzrósł o 21%. Imbir jest powszechnie stosowanym dodatkiem w kuchni indyjskiej czy tajskiej. Można go dodawać również do herbaty, koktajlu, czy po prostu wody.

Berberyna - gorzki składnik korzeni kilku roślin: gorzknika kanadyjskiego, berberysu i mahonii ostrolistnej. Badania wykazują, że jest tak samo dobra jak leki przeciwcukrzycowe dostępne na receptę. Berberyna wpływa na wzrost ilości oracz czułości receptorów insulinowych, zwiększa zużycie glukozy. W badaniu przeprowadzonym w Chinach, które obejmowało 3 miesiące obserwacji, okazała się mieć tak silne działanie jak metformina (Glucophage, Meformax), a dodatkowo korzystnie wpływała na poziom lipidów we krwi.

Co ważne, jej działanie było wyraźne nie tylko u osób ze świeżo postawionym rozpoznaniem cukrzycy, ale też u tych, którym nie udało się osiągnąć prawidłowych wyników za pomocą dotychczasowego leczenia. Dotyczyło to zarówno poziomu cukru na czczo, po posiłku, jak i wskaźnika Hb1Ac, który ilustruje średni poziom glukozy na przestrzeni 3 miesięcy. W innym badaniu, wykonanym w Pekinie, podczas 2-miesięcznej terapii, poziom glukozy na czczo spadł o ¼, a Hb1Ac niemal o 1/5. Ponadto uwzględniono chorych z chorobami wątroby, którzy nie mogą stosować toksycznej dla tego organu metforminy.

Zdrowe odżywianie

Okazało się, iż berberyna nie tylko nie ma na nią negatywnego wpływu, lecz wręcz przeciwnie – ich wyniki znacznie się polepszyły. Dawki stosowane w powyższych eksperymentach wynosiły 1,5g, 3 x dziennie.

Cynamon - jest najbardziej popularną przyprawą stosowaną w celu zrównoważenia poziomu cukru we krwi. Zawiera związki, które wspierają działanie insuliny i pozwalają komórkom na bardziej efektywne wykorzystanie glukozy. Badania wskazują, że spożywanie 1g cynamonu dziennie może pomóc obniżyć poziom glukozy we krwi o 1/5 lub 20%. W 2013 roku w metaanalizie 10 randomizowanych badań klinicznych z udziałem 543 pacjentów z cukrzycą, biorących od 120 mg do 6 g cynamonu (przez okres od 4 do 18-tygodni) naukowcy wykazali, że cynamon stosowany na czczo obniża poziom cukru we krwi.

Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

Dodatkowo cynamon spowalnia tempo opróżniania żołądka po posiłku. W jednym z badań pacjenci jedli około pół szklanki deseru ryżowego z 1 łyżeczką cynamonu i bez cynamonu. Dodatek cynamonu spowolnił tempo opróżniania się żołądka od 34,5 do 37% i znacznie spowolnił tempo podnoszenia się poziomu cukru we krwi. Nawet dawka mniejsza niż 0,5 łyżeczki dziennie obniża poziom cukru we krwi u diabetyków.

Pozostałe produkty opisane są na stronie http://www.odzywiajsiezdrowo.pl/artykul/jak-przywrocic-wrazliwosc-komorek-na-insuline

Źródło: Jak przywrócić wrażliwość komórek na insulinę?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Jadłospis dzienny dla osób, które chcą „jeść czysto” 5 zdrowych deserów dla fanów słodkiego smaku 6 przepisów na odchudzające sałatki Przepis na kawowe naleśniki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Substancje, których powinniśmy unikać po 30 roku życia Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Przepisy na zdrowe desery bez cukru Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Co się dzieje, gdy pijemy wodę na pusty żołądek? Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Zjadłeś to przed seksem? Będziesz tego żałować Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Przepis na „witaminowego shota” Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Co się stanie z twoim ciałem, gdy zrezygnujesz z nabiału? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Fit ciasto z masła orzechowego 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Jagodowy sernik na zimno

Popularne w tym tygodniu:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 6 przepisów na odchudzające sałatki Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery